Proč zakládat Eshop

16.01.2015

Webové stránky,


S prudkým rozvojem informačních technologií a celosvětové sítě Internet se stává elektronické obchodování stále populárnější a rozšířenější. Eshop je zpravidla součástí webových stránek. Pokud dnes obchodníci ignorují existenci tohoto obchodního kanálu, připravují se v globálním měřítku o třetinu zákazníků, v českých podmínkách dokonce až o polovinu. S trochou nadsázky lze říci, že kdo dnes není na Internetu jako by neexistoval, což z hlediska obchodu dozajista platí.

Lze sice namítat, že existují kamenné obchody vyznačující se poměrně stálou a silně loajální klientelou, ale i takové obchody se v případě absence kvalitní webové prezentace a elektronického obchodu vystavují riziku, že přijdou o množství potenciálních zákazníků pohybujících se na webu a navíc budou doslova převálcováni nabídkou konkurence, která se na Internetu prezentuje. Takový obchod se sice může krátkodobě udržet díky loajálním a konzervativním zákazníkům z ulice, ale s rostoucími tržbami a pravidelným příchodem nových zákazníků nemůže počítat.

Eshop je navíc výbornou možností, jak investovat a rozšířit dosavadní obchod. Jde o velice výhodnou alternativu zřizování další kamenné pobočky, neboť umožňuje oslovit zákazníky bez ohledu na geografickou polohu, případně přilákat do kamenného obchodu zákazníky, kteří s firmou dosud nepřišli do styku a raději preferují standardní formu prodeje kvůli možnosti si zboží lépe prohlédnout a poradit se s prodavačem.

Právě tento fakt je často zmiňován jako velká zbraň elektronického obchodování, která působí klasickým obchodníkům nemalé starosti. Zákazníci prý zpravidla obcházejí kamenné obchody, aby si zboží prohlédli a vyzkoušeli a nakonec si je pořídí prostřednictvím internetového obchodu. Internetoví obchodníci však tvrdí v podstatě totéž, pouze v jiném pořadí. Lidé prý mají často tendenci si zboží nejprve prohlédnout na Internetu a posléze se vydají do kamenných obchodů. V kamenných provozovnách pak zákazníci obvykle nenakoupí pouze zboží, pro které původně přišli, ale i další druhy zboží, se kterým při nákupu přijdou do kontaktu, případně je prostřednictvím personálu zákazník přesvědčen k tzv. upsellingu, t.j. zakoupení lepšího, ale zároveň i dražšího typu či modelu výrobku zabezpečujícího vyšší marži pro prodejce.

Ve skutečnosti mají pravdu obě dvě skupiny obchodníků. Zákazníci mají totiž individuální postoje a preference a každému vyhovuje jiná forma nákupu. I z tohoto důvodu je zřízení eshopu pro klasické obchody velkou příležitostí, jak objevit nový segment zákazníků a zvýšit tak prodeje a povědomí o firmě i mezi klientelu preferující alternativní formy nakupování. To se navíc projevuje i na prodejích v kamenných pobočkách. Lze tedy využívat propojení obou obchodních kanálů a vzájemného synergického efektu.

Výhodou eshopu je navíc i neomezená otevírací doba a větší pohodlí pro zákazníka, který může nakupovat z tepla domova a nemusí trávit drahocenný čas cestou do obchodu. eshop představuje pro jeho provozovatele i relativně nízké zřizovací a provozní náklady a dobrou reklamu. S využitím moderních webových technologií může obchodník monitorovat počty přístupů na do svého webového obchodu a dokonce i sledovat nákupní chování zákazníků a tak lépe identifikovat klíčové nákupní vzorce a návyky, což umožňuje lépe zacílit nabídku a udržet si takovou klientelu, která přináší co nejvyšší zisk.

Prostřednictvím optimalizace webu pro vyhledavače (SEO - search engine optimalization) lze též dosáhnout dobré viditelnosti webu po vyhledávání určitých klíčových slov souvisejících s předmětem obchodu. Lze tak oslovit velké množství zákazníků bez toho aniž by bylo nutno vynaložit vysoké náklady na reklamu.

Každý zákazník od elektronického obchodu očekává především přehledný katalog, důvěryhodný vzhled a jednoduchý proces nákupu. Zákazníkovi by mělo být též nabídnuto několik možností provedení platby a převzetí zboží, tzn. platba převodem, dobírkou případně možnost provést platbu elektronicky a vyzvednout si zboží na kontaktním místě případně v kamenné provozovně. Tyto možnosti představují silnou konkurenční výhodu, která umožňuje v očích zákazníka i částečně smazat rozdíly v ceně zboží.

Přidat komentář